Dagindeling
Deel van het gezin
Als gastouder verkeer ik in de fantastische positie om mijn opvangkindjes in huiselijke kring op te mogen vangen. Dit houd in dat de kindjes worden opgenomen in ons gezin en mee gaan draaien in ons gezinsleven. Omdat iedereen binnen ons samengestelde gezinnetje zijn of haar eigen behoeftes heeft, zorg ik ervoor dat hier zoveel mogelijk rekening mee gehouden wordt.
Kindjes jonger dan 1 jaar volgen zoveel mogelijk het ritme wat ze gewend zijn. Vanaf de leeftijd van 1 jaar beginnen ze mee te draaien met de reguliere dagindeling.
Verschoonmomenten
In de dagindeling heb ik geen verschoonmomenten opgenomen, ik controleer regelmatig de luier en verschoon deze zo vaak als nodig is. Mocht je thuis begonnen zijn met zindelijkheidstraining dan wordt daar in de opvang ook tijd voor gemaakt, je kindje kan zowel op het potje als op de wc met speciale brilverkleiner.
Elke dag is anders
Hoewel ik elke dag zoveel mogelijk hetzelfde tijdschema aan probeer te houden, zijn er wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat de dag net even iets anders kan lopen. De grootste bepalende factor is de leeftijd van mijn gastkindjes, ik vind het belangrijk dat kindjes die jonger zijn dan 1 jaar voldoende rust krijgen om de prikkels van de dag te kunnen verwerken, voor deze kindjes worden extra rustige momenten ingepland gedurende de dag . Uiteraard zorg ik ervoor dat de oudere kindjes in dit geval voldoende gestimuleerd worden door middel van verschillende activiteiten (zie onderstaande dagindeling). Met dreumesen, peuters en kleuters ga ik wat vaker op pad waardoor het schema een beetje aangepast wordt. Ook kan het zijn dat door dagelijkse bezigheden de tijden een beetje opschuiven, denk hieraan bijvoorbeeld aan het wegbrengen naar of het ophalen van gastkindjes van school.
Een gemiddeld dagje bij Daantje Banaantje
7.30 – 9.00 uur | De kindjes worden tussen deze tijdstippen gebracht. Tussen 7.30 en 8.00 uur kunnen kinderen ontbijten als ze dat thuis nog niet hebben gedaan (let op: hiervoor geld een maaltijdvergoeding). De kinderen die klaar zijn met eten of thuis al hebben ontbeten mogen lekker vrij gaan spelen. |
9.15 – 10.00 uur | Fruitmoment met water of thee. De allerkleinsten krijgen een fruithapje en voor de oudere kindjes maak ik wat (gemengd) fruit klaar. De kindjes die nog een ochtendslaapje doen gaan na het fruitmoment slapen. |
10.00 – 11.00 uur |
Tijd voor een activiteit, hierbij kun je denken aan*:
|
12.00 uur | We gaan, indien nodig, opruimen en de tafel dekken |
12.15 – 12.45 uur | Lunchtijd en tussen deze tijdstippen kunnen de kindjes opgehaald worden die een ochtendje geweest zijn en gebracht worden die een middagje komen spelen. |
12.45 uur | De kindjes die een middagdutje doen gaan lekker naar bed. Met de kindjes die geen middagslaapje doen houd ik een rustmoment en daarna zijn er meer dan genoeg activiteiten om uit te kiezen. Als er geen kindjes zijn die een middagslaapje doen dan is er ook de optie dat we er weer even op uit gaan. |
15.00 uur | We gaan gezamenlijk Noor uit school halen. |
15.15 uur |
Tijd voor een tussendoortje met wat te drinken en dan weer lekker actief bezig zijn*:
|
16.00 – 17.30 uur | Tussen deze tijdstippen kunnen de kindjes opgehaald worden die een dagje zijn geweest. |
* ’s morgens en ’s middags doen we (bij voorkeur) verschillende activiteiten |